Smart City Forum jest jednym z największych i najważniejszych wydarzeń w Polsce poświęconym rozwojowi inteligentnych miast.

Czas i miejsce 20. Edycji Smart City Forum

Jubileuszowa 20. Edycja Smart City Forum odbędzie się w dniach 11–12 czerwca 2025 w Rzeszowie-Jasionce. Wydarzenie to odbywać się będzie jednocześnie z Kongresem Bezpieczeństwa Polski.

Nasz ekspert na 20. Edycji Smart City Forum

Jedną z debat pt. Samorządy w gotowości w bloku o tym samym tytule poprowadzi ekspert naszego think tanku Sergiusz Parszowski.

W trakcie debaty poruszone będą następujące tematy:

1. Program obrony ludności cywilnej – zintegrowane podejście do bezpieczeństwa.

2. Współpraca służb z samorządami w sytuacjach kryzysowych – budowanie regionalnych systemów reagowania kryzysowego.

3. Bezpieczeństwo cyfrowe – rola centrów usług wspólnych i współpracy samorządów:

  • wspólne platformy oraz eSOC dla cyberbezpieczeństwa miast – jak budować i wdrażać rozwiązania bezpieczeństwa w oparciu o profesjonalne zespoły zewnętrzne.

4. Zarządzanie kryzysowe i bezpieczeństwo lokalne – łączność w trakcie kryzysu:

  • czujni mieszkańcy – jakie narzędzia i technologie mogą wspierać obywatelską aktywność w monitorowaniu przestrzeni miejskiej?

Do udziału w debacie zaproszono:

  • Jakuba Banaszka, Prezydenta Miasta Chełma,
  • Krzysztofa Karpieszuka, sekretarza miasta Urzędu Miasta Białegostoku,
  • Joannę Pińską, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Gdańska,
  • Sławomira Świdra, zastępcę dyrektora Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacji z Urzędu Miasta Rzeszowa,
  • Rafała Poradę, kierownika Biura Informatycznego Urzędu Miasta Przemyśla,
  • Waldemara Matukiewicza, wiceprezesa Zarządu Sprint.

Debata odbędzie się 11 czerwca o 15.10 i zakończy pierwszy dzień kongresu.

Tematyka 20. Edycji Smart City Forum

Podczas jubileuszowej edycji omawiane będą kluczowe wyzwania i szanse, z jakimi muszą zmierzyć się obecnie inteligentne miasta. Poruszane zagadnienia podzielono na bloki tematyczne, dotyczące m.in.:

  • roli samorządów w zarządzaniu kryzysowym,
  • infrastruktury krytycznej,
  • technologii w bezpieczeństwie,
  • narzędzi do technologicznej ewolucji miast,
  • dezinformacji,
  • przemysłu zbrojeniowego,
  • inteligentnego zarządzania.

W trakcie wydarzenia przedstawiciele administracji rządowej, eksperci branżowi i liderzy biznesu wymienią się doświadczeniem, poznają innowacyjne rozwiązania i wspólnie opracują strategie wspomagające rozwój miast przyszłości. 

Nad merytorycznym przebiegiem dyskusji czuwać będzie Rada Programowa pod przewodnictwem eksperta w dziedzinie Smart City Macieja Bluja.

Program 20. Edycji Smart City Forum

Szczegółowy program wydarzenia dostępny jest pod linkiem: Agenda Smart City Forum.

Nazwiska prelegentów i innych uczestników wydarzenia znajdują się pod linkiem: Rada Programowa Smart City Forum 2025.

Uczestnicy 20. Edycji Smart City Forum

Wydarzenie skierowane jest głównie do:

  • przedstawicieli administracji samorządowej,
  • przedstawicieli administracji centralnej i instytucji publicznych,
  • osób związanych z energetyką/ budownictwem/ infrastrukturą,
  • dostawców rozwiązań dla miast,
  • osób/podmiotów związanych z finansami ,
  • osób/podmiotów reprezentujących doradztwo/prawo,
  • mediów,
  • ekspertów smart city.

Udział 20. Edycji Smart City Forum

Udział w wydarzeniu można zgłosić do 8 maja pod linkiem:

Rejestracja Smart City Forum 2025.

Baner wydarzenia "Smart City Forum". Na środku znajduje się napis"Smart City Forum 20. Edycja". Nad napisem jest grafika przedstawiająca stylizowane wieżowce i linie symbolizujące połączenia technologiczne.Pod napisem znajduje się tekst: "11-12 czerwca 2025, Rzeszów". Kolorystyka baneru to głównie odcienie niebieskiego, białego i pomarańczowego.
Norma PN-EN 17483-1:2021-11 Prywatne usługi ochrony — Zabezpieczenie infrastruktury krytycznej — Część 1: Wymagania ogólne zawiera główne nadrzędne wymagania dotyczące świadczenia prywatnych usług ochrony dla infrastruktury krytycznej. Jest on pierwszą częścią serii norm dotyczących świadczenia prywatnych usług ochrony dla infrastruktury krytycznej.
 
Zadaniem powołanej Grupy Projektowej jest dokonanie merytorycznej oceny tłumaczenia normy i formalne przyjęcie w przypadku aprobaty dla niego. Norma wchodzi w zakres działalności Komitetu Technicznego Nr 323 ds. Usług w Ochronie Osób i Mienia.
 
Jest nam niezmiernie miło móc poinformować, że jednym z członków powołanej Grupy Projektowej będzie ekspert Obserwatorium Bezpieczeństwa Sergiusz Parszowski.
Logo Polskiego Komitetu Normalizacyjnego (PKN). Logo składa się z dużych niebieskich liter "PKN" oraz napisu "Polski Komitet Normalizacyjny" poniżej. Tło białe.

Warsztaty organizuje Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Uczestnicy pokazów lotniczych

Skierowane są do organizatorów pokazów lotniczych, wszystkich osób funkcyjnych zaangażowanych w organizację i prowadzenie pokazów lotniczych oraz pilotów uczestniczących w pokazach lotniczych.

Tematyka pokazów lotniczych

W czasie warsztatów podjęte zostaną następujące tematy:

  • Podsumowanie sezonu 2024.
  • Drony w pokazach lotniczych.
  • Nietypowe operacje podczas pokazu lotniczego.
  • Loty widokowe podczas pokazów lotniczych.
  • Funkcjonowanie Centrum Koordynacji Bezpieczeństwa podczas pokazów lotniczych.
  • Aspekty prawne zabezpieczenia pokazów lotniczych.
  • Aspekty szkolenia i treningu pilotów do pokazów na szybkich samolotach odrzutowych.
  • Wymagania przepisów o bezpieczeństwie imprez masowych.

Jednym z prelegentów warsztatów jest specjalista Obserwatorium Bezpieczeństwa Sergiusz Parszowski, który przedstawi, jak zgodnie z przepisami przygotować imprezę masową.

Pełny program wydarzenia znajduje się pod linkiem: Program warsztatów.

Miejsce i czas pokazów lotniczych

Warsztaty odbędą się na III piętrze w budynku „B” (budynek obok Urzędu Lotnictwa Cywilnego) przy ul. Marcina Flisa 4,w godzinach od 09:30 do 15:00.

Logo Urzędu Lotnictwa Cywilnego, organizatora pokazów lotniczych.

Dziesiątego kwietnia 2025 roku Zarząd Targów Warszawskich SA zorganizował XX Międzynarodową Konferencję Nowoczesnych Technologii dla Bezpieczeństwa Państwa.

Wydarzenie to zgromadziło kluczowych przedstawicieli przemysłu obronnego, Sił Zbrojnych RP oraz instytucji państwowych.

Na konferencji wystąpili m.in.: min. Tomasz Siemoniak, min. Krzysztof Paszyk, min. Janusz Onyszkiewicz, gen. dyw. pil. Cezary Wiśniewski, gen. bryg. pil. rez. Tomasz Drewniak, gen. broni rez. Waldemar Skrzypczak, gen. bryg. Kazimierz Dyński, gen. w st. spocz. Mieczysław Gocuł.

Tematyka konferencji NT 2025

Tematykę konferencji NT 2025 podzielono na cztery sesje:

  1.     Przyszłość europejskiej obronności – czy Europa obroni się bez USA.
  2.     Przełomowe inwestycje: czego armia potrzebuje od przemysłu, a co przemysł może zaoferować armii.
  3.     Polski przemysł obronny – rozwój, eksport, kierunki współpracy międzynarodowej.
  4.     Polski przemysł obronny – czy pomoże rozwojowi gospodarki, czy doczekamy się polskiego eksportu uzbrojenia.

Tematyka ta okazała się niezwykle istotna w obliczu dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej i rosnących zagrożeń, takich jak: cyberataki, konflikty hybrydowe czy napięcia na flance wschodniej NATO.

Konferencję otworzyło inspirujące wystąpienie wprowadzające gen. dyw. pil. Cezarego Wiśniewskiego, które nadało ton dalszym obradom.

Wnioski z XX Międzynarodowej Konferencji Nowoczesnych Technologii dla Bezpieczeństwa Państwa

Wystąpienie wprowadzające gen. dyw. pil. Cezarego Wiśniewskiego

Generał Wiśniewski w swoim wystąpieniu wprowadzającym podkreślił, że natura wojny pozostaje niezmienna od wielu stuleci, a zmienia się jedynie jej charakter uwarunkowany miejscem, czasem i wykorzystywanym sprzętem. Zaznaczył, że kluczowe z punktu widzenia żołnierzy jest rozwijanie zdolności odpowiednich dla działań ofensywnych i defensywnych. Generał Wiśniewski wskazał również, że przełomowe technologie XXI wieku, takie jak: AI, komputery kwantowe, robotyzacja, lasery, pociski hipersoniczne, platformy bezpilotowe i domena kosmiczna, odgrywają coraz większą rolę w obronności. Ważnym zagadnieniem poruszonym w wystąpieniu był paradygmat, zgodnie z którym koszty utrzymania systemów technologicznych rosną szybciej niż inflacja i planowane budżety, co stanowi wyzwanie dla planowania finansowego w sektorze obronnym. 

Sesja 1. Nowe technologie w transformacji sił zbrojnych

W dalszej części pierwszej sesji kontynuowano rozwijanie tematów z wystąpienia wprowadzającego. Zwrócono uwagę na wydłużający się czas planowania i wdrażania nowych technologii. 

Dyskusja skupiła się na bezpilotowych systemach uzbrojenia (CCA, FPV) i dylematach związanych z ich wprowadzeniem, takich jak potencjalna rezygnacja z tradycyjnych systemów uzbrojenia (moździerze, ATGM, artyleria, rozpoznanie osobowe, śmigłowce). 

Kolejnym istotnym tematem była otwarta architektura oprogramowania systemów uzbrojenia, która umożliwia łatwiejszą integrację nowych sensorów i skraca czas osiągania zdolności operacyjnej. 

W kontekście ekonomii działań wojennych zidentyfikowano wyzwania, takie jak:

  • szybkie starzenie się technologii,
  • wysokie koszty modernizacji i wsparcia eksploatacji,
  • wydłużające się czasy dostaw.

Jako rozwiązania zaproponowano m.in.:

  • szybkie wdrożenie digital engineering,
  • masowe użycie oprogramowania w otwartej architekturze,
  • kompleksowe umowy zakupu i wsparcia eksploatacji,
  • zakup technologii i know-how.

Stwierdzono, że wprowadzenie nowych technologii w Siłach Zbrojnych to zarówno wyzwanie, jak i przełom, a kluczowe obszary to:

  • łączność,
  • ISR,
  • wczesne ostrzeganie,
  • rozpoznanie,
  • zadania kinetyczne,
  • analiza,
  • wywiad,
  • wsparcie procesów C2.

Podsumowano, że do wdrażania nowych technologii potrzebne są pieniądze i wola polityczna.

Sesja 2. Czy Europa może się obronić sama

Druga sesja koncentrowała się na:

  • strategicznych wyzwaniach dla regionu,
  • nowym etapie rywalizacji mocarstw,
  • potrzebach obronnych Polski oraz innych państw Europy Środkowej i Wschodniej,
  • przyszłości NATO.

Dyskusja objęła wymiary współpracy obronnej, takie jak:

  • niezależność energetyczna,
  • soft power i polityka zagraniczna,
  • kierunki działań Polski i krajów regionu w zapewnianiu nowoczesnych technologii wojskowych.

Eksperci analizowali możliwości zwiększenia zdolności obronnych państw Europy, potencjalne przesunięcie środków z KPO na wydatki zbrojeniowe, jak również zasadność powrotu do jakiejś formy powszechnego przeszkolenia wojskowego w Polsce. 

W debacie podkreślono, że Europa musi być zdolna do samodzielnej obrony, szczególnie w kontekście potencjalnego wycofania kontyngentu wojskowego USA. Zwrócono uwagę na konieczność przeszkolenia społeczeństwa, przy czym preferowane jest dobrowolne szkolenie, które ma zachęcać, a nie nakazywać (w Polsce w zeszłym roku udało się przeszkolić 30 tysięcy ludzi w ramach dobrowolnej służby wojskowej). Podniesiono też kwestię szkolenia wojskowego kobiet i wprowadzenia selektywnego poboru na wzór szwedzki. 

Oceniono, że w przypadku wycofania wojsk USA, państwa UE musiałyby zwiększyć swoje Siły Zbrojne o 300 tysięcy żołnierzy w ciągu 5 lat i zwiększyć wydatki na obronność o 250 mld euro rocznie do 2030 roku.

Podkreślono potrzebę rozwijania zdolności członków NATO i gwałtowne wkroczenie domeny kosmicznej na pole walki. Zwrócono uwagę na wyzwania związane z rozwojem technologii kosmicznych, takie jak długi czas ich wdrażania i wysokie koszty. 

Wspomniano o Europejskiej Inicjatywie IRIS 2 mającej na celu stworzenie alternatywnego systemu satelitarnego dla Starlink. Pojawiły się jednak wątpliwości, czy budowanie alternatywnych systemów we wszystkich obszarach jest skuteczne i zasadne. 

Dyskutowano także o potencjalnym wprowadzeniu Air Policing na Ukrainie i związanych z tym wyzwaniach logistycznych i operacyjnych. 

W kontekście zakupów samolotów poruszono temat kontynuacji zakupu F-35 oraz alternatywnych europejskich maszyn, takich jak: Rafale, Gripen i Eurofighter. Zauważono, że Polska potrzebuje platform o obniżonej powierzchni odbicia radarowego, aby uzyskać przewagę na polu walki. 

Omawiano również ćwiczenia ZAPAD i ich wpływ na poziom napięcia w regionie. Zwrócono uwagę na potencjalne testowanie odporności systemów obrony powietrznej i radarów. 

Dyskutowano o tym, że poziom zagrożenia dla państw bałtyckich zależy od ewentualnych sukcesów Rosji na granicy z Ukrainą. Zaznaczono różnice w postrzeganiu świadomości sytuacyjnej między państwami takimi jak Portugalia i Polska, która znajduje się na pierwszej linii frontu. 

Wskazano na konieczność budowania zdolności ofensywnych, ponieważ zdolności defensywne nie wystraszą potencjalnego agresora. 

Intensywnie rozwijane są systemy antydronowe, ale muszą być skuteczne, racjonalne i kosztowo efektywne. Polska ma potencjał do budowania takich zdolności i powinna skupić się na tworzeniu kompleksowych systemów. 

Zwrócono uwagę na problem narzucania rozwiązań przez koncerny zbrojeniowe rządom, zamiast odwrotnej relacji. Podkreślono potrzebę budowania suwerenności autonomicznej produkcji uzbrojenia w Polsce.

Sesja 3. Przełomowe inwestycje: czego armia potrzebuje od przemysłu i co przemysł może zaoferować armii

Trzecia sesja poświęcona była relacji między armią a przemysłem obronnym, a w szczególności przełomowym inwestycjom. 

Wśród kluczowych tematów znalazły się:

  • uproszczenie przepisów dotyczących projektów obronnych, budowa fabryk amunicji,
  • rozwój technologii dronowej i sztucznej inteligencji,
  • rozwiązania sprzętowe dla polskich integratorów systemów obronnych.

Dyskutowano o wizji konfliktu lądowego na flance wschodniej i wyposażeniu technicznym pola walki oraz o kierunku rozwoju w stronę zintegrowanych systemów zarządzania polem walki. 

W debacie zwrócono uwagę na zaskakujący powrót do klasycznej formy walki w wojnie na Ukrainie po początkowym etapie wojny technologicznej oraz wskazano na kluczową rolę obrony przeciwlotniczej obiektów wojskowych i infrastruktury krytycznej. 

Omówiono potencjał AI i komputerów kwantowych w systemach dronowych i łamaniu algorytmów kryptograficznych. Zaznaczono, że równie ważne jak rozwijanie komputerów kwantowych, jest tworzenie algorytmów odpornych na ich złamanie. 

Podkreślono wyzwanie związane z kompatybilnością wszystkich systemów uzbrojenia oraz potrzebę rozwijania autonomicznych systemów rakietowych i satelitarnych, aby zminimalizować ryzyko błędu ludzkiego. 

Wspomniano o agentyzacji cyberprzestrzeni, czyli dążeniu do autonomii systemów w reagowaniu na incydenty. Zdementowano mit o istnieniu „czerwonego przycisku” do wyłączania systemów, który jest elementem dezinformacji. 

Zaakcentowano konkurencyjność polskiego przemysłu i potencjał polskich inżynierów.

Sesja 4. Polski przemysł obronny – rozwój, eksport, kierunki współpracy międzynarodowej

Tematami podejmowanymi w trakcie sesji 4 były:

  • potencjał kooperacyjny polskiego przemysłu obronnego,
  • współpraca międzynarodowa,
  • główne kierunki i modele współpracy z zagranicą,
  • otwartość polskiej armii na współpracę z MŚP.

Wskazano na wzrost roli sektora prywatnego w sektorze zbrojeniowym oraz logistyki w systemie pozyskiwania sprzętu wojskowego na rzecz Sił Zbrojnych RP. 

W tej obszernej sesji wspomniano, że czas wojny to wyzwanie dla polskiego przemysłu zbrojeniowego, a Polska w czasach PRL była jednym z 10 największych producentów broni na świecie. Zwrócono uwagę na rekordowe wydatki na obronność i politykę odstraszania jako strategię państw. 

Ponieważ UE będzie wspierać potencjał narodowy i transgraniczny, polskie produkty, takie jak narzutki min i Pioruny, powinny być źródłem finansowym i napędowym dla PGZ. 

Zaznaczono, że wojny wygrywa się logistyką, a polskie siły zbrojne muszą być wyposażone w nowoczesny i wydajny sprzęt, co wymaga współpracy między wieloma spółkami. Problemem jest brak dialogu i współpracy między polskimi firmami zbrojeniowymi, co ogranicza ich potencjał innowacyjny i produkcyjny, oraz stosunek jakości do ceny, aby polski sprzęt był atrakcyjny dla MON.

Podsumowano, że polski przemysł obronny potrzebuje wzmocnienia, dialog między Siłami Zbrojnymi RP a producentami powinien być intensywniejszy, a wzmożone zainteresowanie wzmocnieniem obronności w UE stwarza szansę na rozwój. Podkreślono również konieczność uniezależnienia się UE od sprzętu z USA ze względu na niejasną politykę Amerykanów oraz nieuniknioność współpracy międzynarodowej w pewnych obszarach technologicznych.

Podsumowanie

Konferencja NT 2025 stanowiła ważne wydarzenie, które pozwoliło na dogłębną analizę wyzwań i szans stojących przed polskim i europejskim sektorem obronnym w dynamicznie zmieniającym się środowisku międzynarodowym.

 Wydarzenie pod tytułem: „Polska bramą Europy – jak zapewnić bezpieczeństwo i sprawność transportu?” zorganizowało Transportowe Obserwatorium Badawcze.

Kluczowe tematy konferencji

Podczas wydarzenia omówiono szereg istotnych zagadnień związanych z rozwojem  transportu, bezpieczeństwem i infrastrukturą w kontekście członkostwa Polski w Unii Europejskiej, mianowicie:

  • Współpraca cywilno-wojskowa i mobilność wojskowa.
  • Finansowanie inwestycji transportowych.
  • Cyberbezpieczeństwo w transporcie.
  • Efektywność i przyszłość przejść granicznych.

Wnioski wysnute w trakcie dyskusji dostępne są na stronie wydarzenia pod linkiem: Relacja z wydarzenia.

Prelegenci webinarium

W wydarzeniu wzięli udział uznani eksperci z Polski i zagranicy, w tym przedstawiciele sektora transportowego, funduszy unijnych, cyberbezpieczeństwa oraz mobilności wojskowej.

Relacja video z konferencji

Zainteresowani mogą obejrzeć konferencję na kanale YouTube organizatorów pod linkiem: Centrum Unijnych Projektów Transportowych YouTube.

Materiały do porania

Osoby zainteresowane mogą pobrać materiały ze strony wydarzenia pod linkiem: Materiały do pobrania.

Logo: Polska bramą Europy – jak zapewnić bezpieczeństwo i sprawność transportu? Białe koło ratunkowe. Na nim cztery pomarańczowe kwadraty z grafikami środków transportu. W środku koła zarys granic Polski.

Będą to II Warsztaty Techniki Schronowej Schrontech ‘25. Warsztaty są częścią większej inicjatywy, której celem jest rozwój wiedzy i technologii w zakresie budowli ochronnych oraz zarządzania kryzysowego.

Organizatorzy Schrontech ‘25

Organizatorami wydarzenia są: Instytut Budownictwa Ochronnego we współpracy z Wojskową Akademią Techniczną oraz International Association of Protective Structures.

Partnerzy Schrontech ‘25

Partnerami wydarzenia są: AMW Invest sp. z o.o., Obserwatorium Bezpieczeństwa oraz ARCHMEDIA Konferencje i Szkolenia.

Uczestnicy Schrontech ‘25

Wydarzenie przeznaczone jest dla projektantów, wykonawców, inwestorów oraz użytkowników budowli ochronnych. Warsztaty Schrontech’25 to doskonała okazja dla specjalistów z branży budownictwa ochronnego, zarządzania kryzysowego oraz bezpieczeństwa publicznego, aby pogłębić swoją wiedzę i nawiązać współpracę z innymi profesjonalistami. 

Program Schrontech ‘25

Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi, standardami międzynarodowymi oraz praktycznymi aspektami projektowania i użytkowania schronów. W programie przewidziano wykłady czołowych polskich specjalistów z zakresu budownictwa ochronnego, ekspozycje zaproszonych firm, dyskusje panelowe oraz sesje praktyczne, które umożliwią wymianę doświadczeń i poglądów. W programie przewidziane są m.in. wykłady nt. nowych warunków technicznych, funkcji ochronnych schronu, dobrych praktyk projektowych, zagruzowania czy też eksploatacji obiektów istniejących.

Szczegóły dotyczące programu można znaleźć na stronie organizatora pod linkiem: Program Schrontech’25.

Czas i miejsce Schrontech ‘25

Warsztaty odbędą się 22 maja w Klubie Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie przy ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 25a.

Rejestracja

Zapisać się na wydarzenie można pod linkiem: Rejestracja na Schrontech ‘25.

Z uwagi na duże zainteresowanie oraz ograniczoną ilość miejsc zachęcamy do rejestracji już dziś.

Uczestnictwo dla osób zarejestrowanych jest bezpłatne.