Informacje, jakie znajdziesz w Biuletynie

Biuletyn Informacyjny to cotygodniowy darmowy przegląd aktualności dotyczących bezpieczeństwa miast, samorządów i instytucji publicznych. Zawiera sprawdzone i wartościowe informacje dla każdego, kto interesuje się: bezpieczeństwem w szerokim zakresie, zarządzaniem kryzysowym czy sprawami obronnymi.

W Biuletynie znajdziesz również informacje o najbliższych szkoleniach, ciekawych artykułach i publikacjach.

Kiedy Biuletyn będzie u Ciebie

Nie musisz szukać informacji sam, ponieważ na skrzynkę mailową otrzymujesz co tydzień, w każdy wtorek, najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu.

Jeżeli chcesz być na bieżąco, zapisz się już dziś!

Wejdź w link Biuletyn Informacyjny lub skorzystaj z przycisku na dole.

Baner biały. Na górze po lewej stronie logo Obserwatorium Bezpieczeństwa. Poniżej czarny napis Biuletyn Informacyjny. Pod napisem kolejny napis: Miasta, Samorządy, Instytucje. Niżej wypunktowana lista: Aktualności, Raporty, Publikacje, Wydarzenia, Alerty.

Z przyjemnością informujemy, że jesteśmy jednym z założycieli i członków nowo powołanego przez Polski Komitet Normalizacyjny komitetu technicznego.

Zakres działania Komitetu Technicznego 340 obejmuje:

  • zagadnienia z dziedziny inteligentnego i zrównoważonego rozwoju miast i społeczności;
  • opracowanie wymagań, ram, wskazówek oraz narzędzi i technik pomocniczych w tym zakresie.

Tworzone przez KT 340 dokumenty mają na celu wspieranie wdrażania zintegrowanych i całościowych strategii, które odpowiadają na potrzeby europejskich miast i społeczności.

Zainteresowanych zapraszamy do przyłączenia się do nowo powstałego Komitetu Technicznego 340.

Pod tym linkiem dowiecie się, jak zostać członkiem KT.

O tym, w jakich komitetach technicznych jesteśmy już członkiem, dowiecie się z postu: Obserwatorium Bezpieczeństwa członkiem komitetów technicznych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.

Logo Polskiego Komitetu Normalizacyjnego (PKN). Logo składa się z dużych niebieskich liter "PKN" oraz napisu "Polski Komitet Normalizacyjny" poniżej. Tło białe.

Wydarzenie zostało zorganizowane przez Federację Regionalnych Związków Gmin i Powiatów RP oraz Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski. Kongres zgromadził specjalistów, przedstawicieli świata polityki, nauki, służb mundurowych oraz wojska.

Główne tematy I Ogólnopolskiego Kongresu „System Obrony Rzeczypospolitej. Bezpieczna Polska i Obywatele”

 Główne tematy tegorocznej edycji obejmowały:

  • geopolityczne wyzwania i zagrożenia dla niepodległości Polski w kontekście agresji Rosji na Ukrainę,
  • obronę cywilną,
  • zarządzanie kryzysowe w sytuacjach powodzi, klęsk żywiołowych i zagrożeń militarnych,
  • rolę samorządu terytorialnego w ochronie ludności i obronie cywilnej,
  • znaczenie infrastruktury krytycznej, budowli ochronnych, zapewnienia drożności komunikacyjnej i łączności w sytuacjach kryzysowych,
  • wojnę hybrydową,
  • cyberbezpieczeństwo.

Wnioski z I Ogólnopolskiego Kongresu „System Obrony Rzeczypospolitej. Bezpieczna Polska i Obywatele”

Prezentujemy poniżej wybrane przez nas tezy, wnioski i zapowiedzi przedstawione przez uczestników kongresu:

1. Geopolityczne wyzwania i zagrożenia dla niepodległości Polski. Agresja Rosji na Ukrainę. Odporne państwo.

  • Wojna systemowa jest faktem – eksperci są zgodni, że mamy do czynienia z wojną o kształt nowego porządku międzynarodowego.
  • Polska jest nieprzygotowana – państwo polskie nie posiada spójnej strategii na wypadek długotrwałego konfliktu i nie jest gotowe na obecną sytuację geopolityczną.
  • Zależność od USA – Polska jest mocno uzależniona od Stanów Zjednoczonych zarówno w kwestii bezpieczeństwa, jak i strategii.
  • Brak własnej strategii – brakuje spójnej i długofalowej polskiej strategii wojskowej i bezpieczeństwa narodowego.
  • Słabe przygotowanie armii – Siły Zbrojne RP wymagają poważnej modernizacji i lepszej organizacji.
  • Społeczeństwo gotowe, ale państwo nie – Polacy okazali wielką solidarność z Ukrainą, jednak państwo nie było wystarczająco przygotowane na taką skalę wsparcia.
  • Brak przewidywaniazachód nie przewidział w pełni rosyjskiej agresji i zbyt późno zareagował.
  • Błędy w modernizacji armiiproces modernizacji Sił Zbrojnych RP jest chaotyczny i nieefektywny w aspekcie logistyki, kupujemy różnego pochodzenia sprzęt, nie zważając na to, że trzeba będzie potem dokupić do niego amunicję itp.
  • Zbyt duże zaufanie do sojuszyzbyt duże poleganie na NATO i USA może prowadzić do zaniedbań własnych zdolności obronnych.
  • Brak spójnej polityki obronnejPolska nie posiada jasno określonego systemu obrony, co utrudnia skuteczną reakcję na zagrożenia.

2. Obrona cywilna, wnioski z doświadczeń Skandynawów i innych państw. Zarządzanie kryzysowe w czasie powodzi, klęsk żywiołowych, zagrożeń militarnych.

  • Konieczność kompleksowego podejścia – obrona cywilna wymaga skoordynowanych działań na wszystkich szczeblach administracji, od centralnej po samorządową.
  • Ważność szkoleń i świadomości – przeszkolenie obywateli i podnoszenie świadomości zagrożeń hybrydowych jest kluczowe dla skuteczności systemu.
  • Rola samorządów – samorządy odgrywają kluczową rolę w realizacji zadań obrony cywilnej, jednak wymagają odpowiedniego wsparcia finansowego i organizacyjnego.
  • Infrastruktura ochronna – brakuje odpowiedniej liczby schronów i ukryć, a modernizacja istniejącej infrastruktury jest konieczna.
  • Łączność – efektywna łączność jest niezbędna do koordynacji działań ratowniczych.
  • Mentalność społeczeństwa – zmiana mentalności Polaków w kierunku większej świadomości zagrożeń i gotowości do działania jest istotnym wyzwaniem.
  • Współpraca międzysektorowa – konieczna jest ścisła współpraca między różnymi służbami i instytucjami.
  • Finanse – zapewnienie odpowiedniego finansowania jest kluczowe dla realizacji zadań obrony cywilnej.
  • Ustawa o obronie cywilnej i ochronie ludności – będzie wymagała regularnych nowelizacji, aby dostosować ją do zmieniających się zagrożeń.
  • Liderzy w sytuacjach kryzysowych – brak jasno określonych mechanizmów zarządzania w sytuacjach kryzysowych.
  • Zagospodarowanie przestrzenne – należy rozważyć modele fińskie dotyczące budowy schronów i ukryć.
  • Szybkość wdrażania – budowa systemu obrony cywilnej wymaga czasu i nie może być przeprowadzona pośpiesznie.
  • Współpraca z bankami – w sytuacjach kryzysowych banki mogą odgrywać ważną rolę w dystrybucji środków finansowych.

3. Znaczenie infrastruktury krytycznej, budowli ochronnych, drożności komunikacyjnej i łączności w sytuacji  zagrożenia.

  • Infrastruktura krytyczna to fundament bezpieczeństwa państwa – jej uszkodzenie lub zniszczenie może prowadzić do poważnych konsekwencji społecznych, gospodarczych i politycznych.
  • Niewystarczające przygotowanie na sytuacje kryzysowe – obecny stan infrastruktury ochronnej w Polsce, zwłaszcza schronów, jest niewystarczający.
  • Konieczność modernizacji i rozbudowy infrastruktury krytycznej – szczególnie ważne jest zapewnienie ciągłości działania systemów łączności, energetycznych i transportowych.
  • Współpraca różnych służb i instytucji – efektywna ochrona infrastruktury krytycznej wymaga skoordynowanych działań różnych podmiotów.
  • Znaczenie technologii – nowoczesne technologie, takie jak systemy łączności satelitarnej czy sztuczna inteligencja, mogą znacząco zwiększyć odporność infrastruktury na zagrożenia.
  • Rola samorządów – gminy powinny aktywnie działać na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców poprzez inwestycje w infrastrukturę krytyczną i opracowanie planów działania w sytuacjach kryzysowych.
  • Finansowanie – zapewnienie odpowiednich środków finansowych na inwestycje w infrastrukturę krytyczną jest kluczowe dla zwiększenia bezpieczeństwa państwa.
  • Odporność systemówkonieczne jest budowanie odpornych systemów, które będą w stanie funkcjonować nawet w warunkach ekstremalnych.
  • Rola edukacji społeczeństwo powinno być świadome zagrożeń i przygotowane do działania w sytuacjach kryzysowych.

4. Wojna hybrydowa. Cyberbezpieczeństwo. Przykłady ataków, sposoby reakcji, prewencja.

  • Samorządy są miękkim podbrzuszem cyberprzestrzeni – ich podatność na ataki wynika z ograniczeń budżetowych, mniejszej dostępności specjalistów oraz rozproszenia systemów.
  • Konieczność inwestycji w cyberbezpieczeństwo – alokacja środków finansowych na działania związane z cyberbezpieczeństwem jest niezbędna. To inwestycja w ochronę danych, infrastruktury i ciągłość działania usług.
  • Budowa świadomości wśród pracowników – edukacja pracowników na temat zagrożeń cybernetycznych i zasad bezpieczeństwa jest kluczowa. Nawet najbardziej zaawansowane systemy ochronne mogą okazać się nieskuteczne, jeśli użytkownicy nie są świadomi ryzyka.
  • Współpraca z jednostkami centralnymi – samorządy powinny aktywnie współpracować z centralnymi organami odpowiedzialnymi za cyberbezpieczeństwo. To umożliwia dostęp do wiedzy, narzędzi i wsparcia.
  • Przygotowanie planów awaryjnych – opracowanie i regularne testowanie planów reagowania na incydenty cybernetyczne jest niezbędne. Dzięki temu samorząd będzie mógł szybko i skutecznie reagować na ataki.
  • Współpraca z prywatnym sektorem – partnerstwo z firmami oferującymi usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa może wzmocnić odporność samorządów.
  • Śledzenie najnowszych zagrożeń – świat cyberbezpieczeństwa dynamicznie się zmienia. Samorządy powinny na bieżąco śledzić najnowsze zagrożenia i dostosowywać swoje działania ochronne.

Podsumowanie kluczowych wniosków z I Ogólnopolskiego Kongresu „System Obrony Rzeczypospolitej. Bezpieczna Polska i Obywatele”

1.Geopolityczne wyzwania:

    • Polska jest nieprzygotowana na długotrwały konflikt i wymaga spójnej strategii bezpieczeństwa.
    • Zbyt duże poleganie na NATO i USA osłabia rozwój własnych zdolności obronnych.
    • Modernizacja armii jest chaotyczna i nieefektywna.

2. Obrona cywilna i zarządzanie kryzysowe:

    • Wymagana jest kompleksowa współpraca między administracją centralną i samorządową.
    • Kluczowe są szkolenia obywateli, rozwój infrastruktury ochronnej oraz efektywna łączność.
    • Samorządy potrzebują wsparcia finansowego i organizacyjnego.

3. Infrastruktura krytyczna:

    • Konieczna jest modernizacja i rozbudowa infrastruktury w zakresie łączności, energetyki i transportu.
    • Nowoczesne technologie, takie jak AI i komunikacja satelitarna, zwiększają odporność systemów.

4. Wojna hybrydowa i cyberbezpieczeństwo:

    • Samorządy są podatne na cyberataki ze względu na ograniczone zasoby.
    • Inwestycje w cyberbezpieczeństwo, edukacja pracowników oraz współpraca z sektorem prywatnym są niezbędne.
    • Regularne testowanie planów awaryjnych poprawia przygotowanie na incydenty.

28 listopada 2024 r. ekspert Obserwatorium Bezpieczeństwa Sergiusz Parszowski został wybrany do pełnienia funkcji wiceprzewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Związku Miast Polskich . Nasz ekspert reprezentuje w Związku miasto Kielce jako dyrektor Centrum Bezpieczeństwa Miasta Kielce.

W dniach 28 i 29 listopada odbyło się pierwsze w nowej kadencji posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Związku.

Przynależność do Związku Miast Polskich pozwala na współpracę z innymi samorządami i przynosi wiele korzyści, choćby wsparcie i wspólne rozwiązywanie problemów czy konsultowanie obowiązujących miasta przepisów prawnych. Ponadto przedstawiciele różnych miast mogą wymieniać się doświadczeniami i szukać najlepszych rozwiązań, a tym samym przyczyniać się do rozwoju lokalnych społeczności.

Zdjęcie przedstawia grupę ludzi siedzących przy stołach w sali konferencyjnej lub posiedzeniowej, którzy uczestniczą w posiedzeniu Związku Miast Polskich. Wszyscy podnoszą ręce, ponieważ biorą udział w głosowaniu. Osoby są ubrane formalnie, w garnitury i marynarki. Stoły są ustawione w rzędach, a na nich znajdują się różne przedmioty, takie jak dokumenty i urządzenia elektroniczne.
Posiedzenie Związku Miast Polskich. *Zdjęcie pochodzi ze strony ZMP.

W związku z tym, że Smart City World Congress to największe i najbardziej wpływowe wydarzenie na świecie dotyczące innowacji miejskich, uczestniczący w nim przedstawiciele Obserwatorium mieli możliwość poznać masę rozwiązań technologicznych służących zarządzaniu miastem oraz świadczeniu usług publicznych.

Wystawcy Smart City World

Wystawcy uczestniczący w Smart City Word zaprezentowali swoje rozwiązania w różnych dziedzinach, takich jak: IoT, modelowanie predykcyjne, AI, cyfrowe bliźniaki, energia i środowisko, mobilność, zarządzanie i gospodarka, infrastruktura, budownictwo oraz zrównoważony rozwój.

Liczba podmiotów oferujących wspomniane rozwiązania oraz wspierających władze lokalne była ogromna. Nie sposób wymienić wszystkich, ponieważ swoje propozycje przedstawiło ponad  1000 wystawców. Wśród nich znalazły się zarówno duże międzynarodowe firmy, jak i start-upy, które zaprezentowały swoje innowacyjne rozwiązania mające na celu poprawę jakości życia w miastach. 

Wystawcy pochodzili z różnych krajów i reprezentowali różne branże, w tym: technologie, budownictwo, transport, środowisko, a także sektor publiczny.

Katalog innowacyjnych podmiotów obecnych podczas Smart City World

Wszystkich, którzy nie mogli być obecni podczas tegorocznego wydarzenia, zachęcamy do zapoznania się z listą wystawców obecnych podczas części targowej.
Katalog innowacyjnych podmiotów obecnych podczas Smart City World Congress 2024 znajdziecie pod linkiem: EXHIBITOR LIST 2024.
 
Zaznajomienie się z listą wystawców pozwoli na zapoznanie się z częścią dostępnych rozwiązań. Jest to również sposobność na dotarcie  do potencjalnych partnerów przyszłych projektów badawczych, naukowych, rozwojowych czy w zakresie realizowanych polityk publicznych.

Dofinansowanie NIW

Przedstawiciele Obserwatorium Bezpieczeństwa uczestniczyli w Smart City World Congress dzięki dofinansowaniu z Narodowego Instytutu Wolności w ramach dotacji PROO 5 „Życie publiczne”.
Prostokątna grafika z tekstem i logotypami. Tekst jest wyśrodkowany, zajmuje trzy linijki i brzmi: Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO. Nad tekstem znajdują się logotypy: - Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego, -Narodowego Instytutu Wolności - NIW, - Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich - PROO.

Tematyka Smart City World

Smart City World Congress (SCEWC) to największe wydarzenie na świecie podejmujące tematy dotyczące miast i innowacji miejskich. Obejmuje ono liczne konferencje, panele dyskusyjne, warsztaty oraz prezentacje najnowszych innowacji. W ramach kongresu poruszane są kluczowe tematy, takie jak zrównoważony transport, zarządzanie bezpieczeństwem, inteligentne zarządzanie zasobami miejskimi, cyfryzacja usług publicznych oraz integracja społeczna.

Wnioski uczestników Smart City World

Prezentujemy wybrane przez nas wnioski przedstawione przez uczestników kongresu oraz spostrzeżenia poczynione w następstwie odbytych spotkań i rozmów na stanowiskach wystawienniczych:

  1. nieustannie rośnie znaczenie wykorzystania danych miejskich w procesie podejmowania decyzji strategicznych oraz operacyjnego zarządzania przestrzenią miejską;
  2. miasta stawiają na inwentaryzowanie swojej przestrzeni, wykorzystując do tego między innymi ortofotomapy, wideorejestrację, skanowanie laserowe 3D itp.;
  3. nowym trendem jest budowanie cyfrowych bliźniaków zarówno pojedynczych obiektów, jak i całych miast, które mogą być wykorzystywane do wizualizacji, monitorowania czy prognozowania;
  4. funkcje bezpieczeństwa coraz częściej wpisywane są w urządzenia i systemy, których podstawowe zastosowanie nie jest bezpośrednio związane z potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa, np. latarnie uliczne, przystanki, meble miejskie itp.;
  5. zarządzając przestrzenią miejską powinno się, w coraz większym stopniu, uwzględniać wykorzystanie systemów Internetu rzeczy (IoT), których przewagą jest łatwość montażu, niezależność od systemów zasilania, niezależność od usług telekomunikacyjnych, odporność i łatwość odtworzenia;
  6. na rynku dostępnych jest coraz więcej rozwiązań wykorzystujących różne technologie, służących zliczaniu osób, monitorowaniu przepływów tłumu i prognozowaniu sytuacji niebezpiecznych;
  7. dostawcy rozwiązań z zakresu analizy obrazów wizyjnych proponują nowe zastosowania tej technologii, m.in. wykrywanie zdarzeń na terenach rekreacyjnych, plażach oraz kąpieliskach;
  8. dostępnych jest coraz więcej rozwiązań zapewniających świadomość sytuacyjną oraz przepływ informacji pomiędzy jednostkami odpowiedzialnymi za utrzymanie ciągłości usług publicznych, a także rośnie potrzeba tworzenia całodobowych komórek operacyjnych typu command control;
  9. na rynku dostępnych jest wiele systemów i urządzeń służących monitorowaniu środowiska, w szczególności jakości wody i powietrza, oraz systemów osłony meteorologicznej;
  10. niezmiennie dużą popularnością cieszą się rozwiązania w zakresie zarządzania ruchem transportowym, mobilnością miejską oraz bezpieczeństwem ruchu drogowego;
  11. podkreśla się potrzebę posiadania narzędzi umożliwiających szybkie informowanie mieszkańców za pośrednictwem kanałów internetowych oraz w przestrzeni publicznej (np. ekrany, tablice, głośniki);
  12. po okresie rozwoju systemów dziedzinowych, przychodzi czas wielofunkcyjnych platform lub integracji dziedzinowych systemów w ramach platform integrujących;
  13. wzrasta liczba zastosowań bezzałogowych statków powietrznych, w szczególności w obszarze pomiarów, monitoringu i inspekcji;
  14. wśród producentów rośnie świadomość potrzeby ochrony prywatności, zabezpieczenia danych osobowych, przestrzegania kodeksów etycznych.

Wierzymy, że powyższe podsumowanie może być pomocne polskim samorządom w realizacji obecnych i projektowaniu przyszłych polityk publicznych.

Dofinansowanie NIW

 
Prostokątna grafika z tekstem i logotypami. Tekst jest wyśrodkowany, zajmuje trzy linijki i brzmi: Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO. Nad tekstem znajdują się logotypy: - Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego, -Narodowego Instytutu Wolności - NIW, - Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich - PROO.