Kongres Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej Odporność 2024 (RELACJA)

Udostępnij:
Baner. U góry wyśrodkowany napis z grafiką. Po lewej stronie niebieski napis Kongres Odporności w dwóch wersach. Po prawej stronie napisu niebieski kształt Polski z białą liczbą 2024 w środku. Pod spodem napis białymi literami Drugi Kongres Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej. Pod tym napis czarnymi literami InfoSecurity. Obok napisu z prawej strony niebieski kwadrat z białą liczbą 24w środku.
13 marca 2024 r. w Warszawie mieliśmy przyjemność uczestniczyć w Kongresie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej Odporność 2024.

Była to już II edycja Kongresu Odporność 2024 zorganizowanego przez firmę DEFENCE24 Sp. z o.o.

W wydarzeniu uczestniczyli specjaliści, przedstawiciele samorządu, świata polityki, nauki, służb mundurowych i wojska.

Wiodącymi tematami tej edycji konferencji była: ochrona ludności, obrona cywilna, infrastruktura krytyczna, odporność, bezpieczna łączność, budowle ochronne, bezpieczeństwo lokalne.

Wnioski z Kongresu Odporność 2024

Prezentujemy poniżej wybrane przez nas tezy, wnioski i zapowiedzi przedstawione przez uczestników kongresu:

Ochrona ludności i obrona cywilna:

‒ jest wstydem, że przyjęto ustawę o obronie Ojczyzny, która zlikwidowała obronę cywilną;
‒ nie może być obrony ojczyzny bez ochrony ludności;
‒ według przygotowywanej nowej ustawy o ochronie ludności to MSWiA ma być odpowiedzialne za ochronę ludności;
‒ 0,1% PKB będzie przeznaczona każdego roku na zasoby ochrony ludności, to jest mniej więcej tyle, ile ma kosztować odbudowa Pałacu Saskiego;
‒ będą tworzone rezerwy ochrony ludności, których członkowie będą reklamowani od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej;
‒ plany ewakuacji ludności mają być nie tylko planami ucieczki, ale także planami przyjęcia ludności;
‒ osoby, które nie są w systemie militarnym, muszą być w systemie pozamilitarnym (wykorzystanie byłych mundurowych do ochrony ludności);
‒ Wojska Obrony Terytorialnej nigdy nie będą obroną cywilną.

Zarządzanie kryzysowe i ogólne:

‒ potrzebujemy edukacji, zwiększenia nakładów finansowych, przełamania silosowości w zarządzaniu, także na poziomie samorządowym;
‒ nie będzie likwidacji dotychczasowych struktur zarządzania kryzysowego, struktury te zostaną zmodernizowane i wykorzystane;
‒ plany zarządzania kryzysowego należy utrzymać i to tam umieścić tematykę ochrony ludności, a następnie należy przetestować te plany;
‒ nie można zarządzać żadnym kryzysem bez posiadania i przepływu informacji;
‒ wyzwaniem jest wyważenie równowagi pomiędzy komunikacją, że służby są przygotowane, a tym, że ludzie muszą się sami przygotować;
‒ system ostrzegania i alarmowania to priorytet MSWiA, będzie prowadzona jego modernizacja.

Schrony:

‒ przygotowanie dotychczasowych schronów powinno obejmować co najmniej: wymianę uszczelek, zabezpieczenie przepustów, odgruzowanie wyjść, odgrzybienie, odmalowanie, wymianę urządzeń filtrowentylacyjnych;
‒ powinny być zwolnienia podatkowe dla firm, które utrzymują schrony w swoich nieruchomościach;
‒ należy przygotować dla mieszkańców materiały instruujące, w jaki sposób można łatwo przygotować schronienie;
‒ konieczna jest zmiana przepisów budowlanych i wymuszenie budowy miejsc schronów i ukryć w ramach nowych inwestycji;
‒ ludzie w Mariupolu ginęli w gruzowiskach z powodu braku powietrza.

Edukowanie:

‒ szkolenia dla mediów lokalnych: jak relacjonować w interesie państwa, jak utrzymać jeden kierunek działania mediów, jak budować odporność lokalnych mediów;
‒ konieczność szkolenia kadr, edukacji społeczeństwa, przeprowadzania ćwiczeń, testowania planów i procedur;
‒ jest zbyt duża dysproporcja między nakładami ponoszonymi na inwestycje, a działaniami szkoleniowymi i organizacyjnymi.

Pozostałe:

‒ najważniejsze to odrzucić myśli, że wojny na pewno nie będzie;
‒ Rosjanie w swoich działaniach informacyjnych wykorzystują luki i słabości polskich przepisów prawa, potrzebujemy dobrych przepisów prawa;
‒ przygotowanie polskiej ambasady w Kijowie rozpoczęło się pod koniec października 2021 r. (porządkowanie dokumentów, aktualizowanie planu ewakuacji, gromadzenie paliwa, wody, jedzenia, sprawdzenie agregatów);
‒ Ukraina miała to, czego nie mamy, tj. miała doświadczenie wojny od 2014 oku i była mentalnie przygotowana;
‒ kluczowa jest rola przywództwa, postawa Prezydenta Zełeńskiego oraz większości Merów ocaliła kraj;
‒ w obwodzie Kijowskim wielu samorządowców uciekło, co było szczególnie problemem, gdy odepchnięto Rosjan i trzeba było przywracać usługi publiczne;
‒ zapomnijmy o tym, że Rosjanie będą przestrzegać w jakikolwiek sposób Konwencji Genewskich;
‒ Rosjanie atakowali nie elektrownie, a stacje elektroenergetyczne.

Więcej informacji o programie wydarzenia i prelegentach można znaleźć na stronie kongresodpornosci.pl.

Relacja Kongres Odporność 2023

O zeszłorocznej relacji z Kongresu Odporność 2023 możecie Państwo poczytać na stronie Obserwatorium Bezpieczeństwa: I Kongres Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej Odporność 2023 (RELACJA).

*Zdjęcia: 2, 3 i 4 pochodzą ze strony wydarzenia: Kongres Odporność (kongresodpornosc.pl)

Wsparcie

Jeśli podobają się Państwu nasze treści, możecie nas wesprzeć, stawiając nam wirtualną kawę.

 

Zielony baner z zaokrąglonymi rogami. Po lewej prosty rysunek filiżanki, obok po prawej biały napis Postaw kawę. Naciśnięcie banera prowadzi do strony, na której można postawić wirtualną kawę.

Najnowsze newsy

15 października, 2024
W niedzielę wróciłem ze Stronia Śląskiego.
8 października, 2024
Dzisiaj trochę o rezyliencji (elastyczności / odporności) społecznej na przykładzie działań realizowanych przez mieszkańców osiedla Kozanów, gdzie miałem okazję być jednym z wielu wolontariuszy.
Ósmego sierpnia nasz ekspert ds. bezpieczeństwa Sergiusz Parszowski był gościem w programie „Dobrego dnia" w TVP3 Kielce.