Wydarzenie zostało zorganizowane przez Federację Regionalnych Związków Gmin i Powiatów RP oraz Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski. Kongres zgromadził specjalistów, przedstawicieli świata polityki, nauki, służb mundurowych oraz wojska.
Główne tematy I Ogólnopolskiego Kongresu „System Obrony Rzeczypospolitej. Bezpieczna Polska i Obywatele”
Główne tematy tegorocznej edycji obejmowały:
- geopolityczne wyzwania i zagrożenia dla niepodległości Polski w kontekście agresji Rosji na Ukrainę,
- obronę cywilną,
- zarządzanie kryzysowe w sytuacjach powodzi, klęsk żywiołowych i zagrożeń militarnych,
- rolę samorządu terytorialnego w ochronie ludności i obronie cywilnej,
- znaczenie infrastruktury krytycznej, budowli ochronnych, zapewnienia drożności komunikacyjnej i łączności w sytuacjach kryzysowych,
- wojnę hybrydową,
- cyberbezpieczeństwo.
Wnioski z I Ogólnopolskiego Kongresu „System Obrony Rzeczypospolitej. Bezpieczna Polska i Obywatele”
Prezentujemy poniżej wybrane przez nas tezy, wnioski i zapowiedzi przedstawione przez uczestników kongresu:
1. Geopolityczne wyzwania i zagrożenia dla niepodległości Polski. Agresja Rosji na Ukrainę. Odporne państwo.
- Wojna systemowa jest faktem – eksperci są zgodni, że mamy do czynienia z wojną o kształt nowego porządku międzynarodowego.
- Polska jest nieprzygotowana – państwo polskie nie posiada spójnej strategii na wypadek długotrwałego konfliktu i nie jest gotowe na obecną sytuację geopolityczną.
- Zależność od USA – Polska jest mocno uzależniona od Stanów Zjednoczonych zarówno w kwestii bezpieczeństwa, jak i strategii.
- Brak własnej strategii – brakuje spójnej i długofalowej polskiej strategii wojskowej i bezpieczeństwa narodowego.
- Słabe przygotowanie armii – Siły Zbrojne RP wymagają poważnej modernizacji i lepszej organizacji.
- Społeczeństwo gotowe, ale państwo nie – Polacy okazali wielką solidarność z Ukrainą, jednak państwo nie było wystarczająco przygotowane na taką skalę wsparcia.
- Brak przewidywania – zachód nie przewidział w pełni rosyjskiej agresji i zbyt późno zareagował.
- Błędy w modernizacji armii – proces modernizacji Sił Zbrojnych RP jest chaotyczny i nieefektywny w aspekcie logistyki, kupujemy różnego pochodzenia sprzęt, nie zważając na to, że trzeba będzie potem dokupić do niego amunicję itp.
- Zbyt duże zaufanie do sojuszy – zbyt duże poleganie na NATO i USA może prowadzić do zaniedbań własnych zdolności obronnych.
- Brak spójnej polityki obronnej – Polska nie posiada jasno określonego systemu obrony, co utrudnia skuteczną reakcję na zagrożenia.
2. Obrona cywilna, wnioski z doświadczeń Skandynawów i innych państw. Zarządzanie kryzysowe w czasie powodzi, klęsk żywiołowych, zagrożeń militarnych.
- Konieczność kompleksowego podejścia – obrona cywilna wymaga skoordynowanych działań na wszystkich szczeblach administracji, od centralnej po samorządową.
- Ważność szkoleń i świadomości – przeszkolenie obywateli i podnoszenie świadomości zagrożeń hybrydowych jest kluczowe dla skuteczności systemu.
- Rola samorządów – samorządy odgrywają kluczową rolę w realizacji zadań obrony cywilnej, jednak wymagają odpowiedniego wsparcia finansowego i organizacyjnego.
- Infrastruktura ochronna – brakuje odpowiedniej liczby schronów i ukryć, a modernizacja istniejącej infrastruktury jest konieczna.
- Łączność – efektywna łączność jest niezbędna do koordynacji działań ratowniczych.
- Mentalność społeczeństwa – zmiana mentalności Polaków w kierunku większej świadomości zagrożeń i gotowości do działania jest istotnym wyzwaniem.
- Współpraca międzysektorowa – konieczna jest ścisła współpraca między różnymi służbami i instytucjami.
- Finanse – zapewnienie odpowiedniego finansowania jest kluczowe dla realizacji zadań obrony cywilnej.
- Ustawa o obronie cywilnej i ochronie ludności – będzie wymagała regularnych nowelizacji, aby dostosować ją do zmieniających się zagrożeń.
- Liderzy w sytuacjach kryzysowych – brak jasno określonych mechanizmów zarządzania w sytuacjach kryzysowych.
- Zagospodarowanie przestrzenne – należy rozważyć modele fińskie dotyczące budowy schronów i ukryć.
- Szybkość wdrażania – budowa systemu obrony cywilnej wymaga czasu i nie może być przeprowadzona pośpiesznie.
- Współpraca z bankami – w sytuacjach kryzysowych banki mogą odgrywać ważną rolę w dystrybucji środków finansowych.
3. Znaczenie infrastruktury krytycznej, budowli ochronnych, drożności komunikacyjnej i łączności w sytuacji zagrożenia.
- Infrastruktura krytyczna to fundament bezpieczeństwa państwa – jej uszkodzenie lub zniszczenie może prowadzić do poważnych konsekwencji społecznych, gospodarczych i politycznych.
- Niewystarczające przygotowanie na sytuacje kryzysowe – obecny stan infrastruktury ochronnej w Polsce, zwłaszcza schronów, jest niewystarczający.
- Konieczność modernizacji i rozbudowy infrastruktury krytycznej – szczególnie ważne jest zapewnienie ciągłości działania systemów łączności, energetycznych i transportowych.
- Współpraca różnych służb i instytucji – efektywna ochrona infrastruktury krytycznej wymaga skoordynowanych działań różnych podmiotów.
- Znaczenie technologii – nowoczesne technologie, takie jak systemy łączności satelitarnej czy sztuczna inteligencja, mogą znacząco zwiększyć odporność infrastruktury na zagrożenia.
- Rola samorządów – gminy powinny aktywnie działać na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców poprzez inwestycje w infrastrukturę krytyczną i opracowanie planów działania w sytuacjach kryzysowych.
- Finansowanie – zapewnienie odpowiednich środków finansowych na inwestycje w infrastrukturę krytyczną jest kluczowe dla zwiększenia bezpieczeństwa państwa.
- Odporność systemów – konieczne jest budowanie odpornych systemów, które będą w stanie funkcjonować nawet w warunkach ekstremalnych.
- Rola edukacji – społeczeństwo powinno być świadome zagrożeń i przygotowane do działania w sytuacjach kryzysowych.
4. Wojna hybrydowa. Cyberbezpieczeństwo. Przykłady ataków, sposoby reakcji, prewencja.
- Samorządy są miękkim podbrzuszem cyberprzestrzeni – ich podatność na ataki wynika z ograniczeń budżetowych, mniejszej dostępności specjalistów oraz rozproszenia systemów.
- Konieczność inwestycji w cyberbezpieczeństwo – alokacja środków finansowych na działania związane z cyberbezpieczeństwem jest niezbędna. To inwestycja w ochronę danych, infrastruktury i ciągłość działania usług.
- Budowa świadomości wśród pracowników – edukacja pracowników na temat zagrożeń cybernetycznych i zasad bezpieczeństwa jest kluczowa. Nawet najbardziej zaawansowane systemy ochronne mogą okazać się nieskuteczne, jeśli użytkownicy nie są świadomi ryzyka.
- Współpraca z jednostkami centralnymi – samorządy powinny aktywnie współpracować z centralnymi organami odpowiedzialnymi za cyberbezpieczeństwo. To umożliwia dostęp do wiedzy, narzędzi i wsparcia.
- Przygotowanie planów awaryjnych – opracowanie i regularne testowanie planów reagowania na incydenty cybernetyczne jest niezbędne. Dzięki temu samorząd będzie mógł szybko i skutecznie reagować na ataki.
- Współpraca z prywatnym sektorem – partnerstwo z firmami oferującymi usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa może wzmocnić odporność samorządów.
- Śledzenie najnowszych zagrożeń – świat cyberbezpieczeństwa dynamicznie się zmienia. Samorządy powinny na bieżąco śledzić najnowsze zagrożenia i dostosowywać swoje działania ochronne.
Podsumowanie kluczowych wniosków z I Ogólnopolskiego Kongresu „System Obrony Rzeczypospolitej. Bezpieczna Polska i Obywatele”
1.Geopolityczne wyzwania:
- Polska jest nieprzygotowana na długotrwały konflikt i wymaga spójnej strategii bezpieczeństwa.
- Zbyt duże poleganie na NATO i USA osłabia rozwój własnych zdolności obronnych.
- Modernizacja armii jest chaotyczna i nieefektywna.
2. Obrona cywilna i zarządzanie kryzysowe:
- Wymagana jest kompleksowa współpraca między administracją centralną i samorządową.
- Kluczowe są szkolenia obywateli, rozwój infrastruktury ochronnej oraz efektywna łączność.
- Samorządy potrzebują wsparcia finansowego i organizacyjnego.
3. Infrastruktura krytyczna:
- Konieczna jest modernizacja i rozbudowa infrastruktury w zakresie łączności, energetyki i transportu.
- Nowoczesne technologie, takie jak AI i komunikacja satelitarna, zwiększają odporność systemów.
4. Wojna hybrydowa i cyberbezpieczeństwo:
- Samorządy są podatne na cyberataki ze względu na ograniczone zasoby.
- Inwestycje w cyberbezpieczeństwo, edukacja pracowników oraz współpraca z sektorem prywatnym są niezbędne.
- Regularne testowanie planów awaryjnych poprawia przygotowanie na incydenty.