Autorami podcastu są:

Szymon Ciupa – osoba z największym doświadczeniem w obszarze Smart City w Polsce, ekspert ds. danych miejskich i geoinformacji, doradca związku miast polskich ds. Smart City, dyrektor ds. rozwoju w Smart Factor.

Piotr Hołubowicz – prezes i założyciel Seedia, absolwent studiów Masters of Smart City Management w Barcelonie, nagrodzony na liście forbes 30 under 30.

Aleksander Orlowski – profesor Politechniki Gdańskiej, v-ce prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (NGO).

Jak zaznaczają sami autorzy, prowadzone przez nich rozmowy opierają się na różnych doświadczeniach, podejściach i koncepcjach, dzięki czemu przedstawiamy zróżnicowane perspektywy na temat przyszłości miast.

Wszystkie dotychczasowe odcinki można znaleźć na blogu Smart City Expert, który jest naszym partnerem, a także na portalu YouTube oraz na platformach podcastowych: Spotify, Google Podcast, Apple Podcast oraz Speaker.

Celem ogólnym projektu pn. „Szkolenia i podręczniki dla legislatorów oraz dla organizacji pozarządowych i partnerów społecznych” jest poprawa jakości stanowionego prawa oraz usług publicznych świadczonych przez urzędy, a także podniesienie kompetencji przedstawicieli organizacji pozarządowych i partnerów społecznych mających wpływ na jakość stanowionego prawa.

Dzięki uczestnictwie w projekcie nabędziemy wiedzę i umiejętności przydatne w procesie stanowienia prawa zarówno na etapie konsultacji społecznych, jak i udziału w pracach komisji sejmowych i senackich, ale także przy składaniu projektów obywatelskich oraz petycji. W ramach projektu uczestniczymy w trzech szkoleniach trwających pod dwa dni każdy, podzielonych na następujące zagadnienia tematyczne:

  • rządowy proces legislacyjny, z uwzględnieniem zasad udziału w konsultacjach społecznych;
  • parlamentarny proces legislacyjny i zasady lobbingu;
  • warsztaty legislacyjne obejmujące zasady techniki prawodawczej oraz dobre praktyki legislacyjne.

Szkolenie prowadzone są przez doświadczonych legislatorów pracujących na co dzień w Rządowym Centrum Legislacyjnym.

Więcej o projekcie można przeczytać tutaj.

„PILNE: Incydent w urzędzie! Jak do tego doszło? Jakie są skutki tego zdarzenia?” zazwyczaj właśnie w taki sposób brzmią krzykliwe nagłówki, na które często natrafiamy przeglądając serwisy internetowe lub podążając wzrokiem za przemijającymi wiadomościami na paskach informacyjnych.

Pod takim samym tytułem Sergiusz Parszowski, Prezes Obserwatorium Bezpieczeństwa, przeprowadził warsztaty dla pracowników urzędów miast, miejskich jednostek organizacyjnych i spółek komunalnych, którzy uczestniczyli w pierwszej edycji Forum Danych Miejskich.

Wydarzenie odbyło się w dniach 13-14.06.2023 r. w Warszawie i zostało zorganizowane przez Instytut Rozwoju Miast i Regionów w ramach projektu Integrator Danych Miejskich. Zapraszamy do zapoznania się z materiały z tego wydarzenia.

Program Forum

Nagrania z części konferencyjnej

Materiały z części konferencyjnej

Sieć Analityków Danych Miejskich

Zdjęcia z warsztatów autorstwa Instytutu Rozwoju Miast i Regionów.

Sergiusz Parszowski został zaproszony do udziału w drugim panelu konferencji zatytułowanym „Rozwiązania techniczne dla bezpieczeństwa” i wygłosił prelekcję pt. „Jak polskie miasta wykorzystują nowoczesne technologie w zakresie bezpieczeństwa?”.

Organizatorem konferencji był Instytut Bezpieczeństwa Państwa Wydziału Bezpieczeństwa Narodowego Akademii Sztuki Wojennej. Zapraszamy do zapoznania się z relacją zamieszczoną na stronie Akademii Sztuki Wojennej.

O trzy nagrody główne konkurowało blisko 40 małych, średnich i dużych miast. O wygranej zadecydowały głosy mieszkańców oddane za pośrednictwem strony internetowej. Łącznie w konkursie oddano blisko 65 tys. głosów.

„Bardzo nas ucieszyło zarówno tak duże zaangażowanie mieszkańców miast, jak i oddolne inicjatywy promujące konkurs. Docierały do nas sygnały, że w promocję zaangażowali się dyrektorzy szkół i przedszkoli, lokalni aktywiści, a nawet księża. Pojawiały się wpisy w mediach społecznościowych, drukowane były plakaty, a na ulicach wolontariusze z tabletami zachęcali do głosowania i tłumaczyli zasady na przykład seniorom. To bardzo budujące, że konkurs wzbudził takie zainteresowanie” – mówi Daria Drabik, koordynatorka konkursu „Inteligentne Przejście” w Orange Polska.

Świdwin (woj. zachodniopomorskie) wygrał w kategorii miast do 20 tys. mieszkańców. Miasto zdobyło 6687 punktów. W mieście zmodernizowane zostanie przejście przy ul. Drawskiej.

W kategorii miast do 100 tys. mieszkańców zwyciężyła Iława (woj. warmińsko-mazurskie) z 22 364 punktami. Do modernizacji władze miasta zgłosiły przejście przy skrzyżowaniu ul.1 Maja z ulicą Gdańską.

Rybnik (woj. śląskie) wygrał w kategorii miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Zdobył 18 740 punktów. Tu zmodernizowane zostanie przejście przy skrzyżowaniu ulic Górnośląskiej i Generała Andersa.

W konkursie mogło wziąć udział każde zainteresowane miasto. Organizatorzy podzielili uczestników na trzy grupy, w zależności od liczby mieszkańców. W każdej grupie wyłoniono jednego zwycięzcę. Głosować na wybrane miasto mógł każdy, nie tylko jego mieszkańcy. Jedna osoba mogła oddać głos tylko raz. Głosom oddanym na każde miasto organizatorzy przypisali odpowiednie wagi, proporcjonalne do liczby mieszkańców w każdej z grup. Dzięki temu mniejsze i większe miasta miały równe szanse w głosowaniu. Jego przebieg można było na bieżąco obserwować na stronie konkursu.

Jak działa inteligentne przejście – główna nagroda w konkursie? Czujniki ruchu wykrywają pieszego już z odległości kilkunastu metrów i natychmiast aktywują świetlną i dźwiękową sygnalizację ostrzegawczą. Specjalny system doświetlania sprawia, że przechodzący są lepiej widoczni dla kierowców. Z kolei sygnały dźwiękowe ostrzegają mniej uważnych pieszych, że zbliżają się do pasów.
Konkurs „Inteligentne przejście” to inicjatywa Orange Polska. Organizatorzy liczą, że pomoże on zwiększyć świadomości korzyści, jakie rozwiązania smart city niosą ze sobą dla małych, średnich i dużych miast.

Więcej informacji o konkursie zamieszczono na stronie https://inteligentneprzejscie.pl/

Baner informujący o rozstrzygnięciu konkursu "Inteligentne przejście"

Była to pierwsza w Polsce konferencja poświęcona zagadnieniom dotyczącym kompleksowego działania zarówno struktur państwa, jak i obywateli. Wydarzenie stanowiło doskonałą okazję do wymiany doświadczeń przez specjalistów, przedstawicieli samorządu, świata polityki, nauki, służb mundurowych i wojska. Obserwatorium Bezpieczeństwa także uczestniczyło w tym wydarzeniu.

Wiodącymi tematami spotkania były: ochrona ludności, obrona cywilna, infrastruktura krytyczna, odporność, bezpieczna łączność, nowoczesne schrony. Prezentujemy wybrane przez nas tezy przedstawione przez uczestników kongresu:

  • zdarzenia takie jak epidemia COVID19, działania hybrydowe na granicy polsko-białoruskiej czy wojna w Ukrainie udowodniły, że „bezpiecznie to już było”;
  • jako społeczeństwo w ogóle nie jesteśmy przygotowani na wystąpienie sytuacji nadzwyczajnych, nawet tych średniej wielkości;
  • stworzenie systemu ochrony ludności jest zadaniem tak pilnym, że niewiele innych się jemu równa;
  • na poziomie lokalnym potrzebujemy regularnych szkoleń i ćwiczeń, które powinny być elementem budowania odporności lokalnej;
  • zakres kompetencji Rządowego Centrum Bezpieczeństwa powinien zostać rozszerzony, rola wzmocniona, a organizacyjnie – rozbudowane;
  • poziom decyzyjności w wielu sprawach bezpieczeństwa powinien być przekazany na niższe szczeble administracji publicznej;
  • konieczne jest budowanie silnych i trwałych mechanizmów współpracy cywilno-wojskowej;
  • edukacja w zakresie postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych, wzorem krajów skandynawskich, powinna obejmować już dzieci w wieku przedszkolnym;
  • przeprowadzona przez Państwową Straż Pożarną inwentaryzacja miejsc schronienia krótkotrwałego uwidoczniła bardzo nierównomierne rozmieszczenie takich miejsc w skali kraju;
  • potrzebujemy standardów budownictwa ochronnego zarówno zbiorowego, jak i indywidualnego;
  • potrzebujemy regulacji i narzędzi do wymiany informacji pomiędzy instytucjami na poziomie operacyjnym celem zapewnienia im pełnej świadomości sytuacyjnej;
  • należy wzmocnić ochronę obiektów infrastruktury krytycznej w kontekście takich zagrożeń, jak sabotaż i dywersja;
  • nowe regulacje europejskie dotyczące infrastruktury krytycznej, Dyrektywa CER i Dyrektywa NIS2, nadają właściwy kierunek ochronie infrastruktury krytycznej;
  • potrzebne są minimalne standardy ochrony infrastruktury krytycznej dotyczące bezpieczeństwa osobowego, fizycznego i teleinformatycznego;
  • wzorem innych krajów w instytucjach publicznych powinni zostać wyznaczeni doradcy ds. bezpieczeństwa dla przedsiębiorstw prywatnych.

Więcej informacji o programie wydarzenia i prelegentach można znaleźć na stronie kongresodpornosci.pl

W trackie kongresu zaprezentowano także wyniki badania, w którym Polacy pytani byli o ogólnie pojęte bezpieczeństwo, m.in. o to, czy wiedzą gdzie w pobliżu ich miejsca zamieszkania znajduje się schron, czy powinni mieć wyznaczone obowiązkowe zadania, które pełniliby w przypadku np. klęski żywiołowej lub czy w szkołach niezbędne są zajęcia z pierwszej pomocy.

Badanie przeprowadziła Fundacja Instytut Badań Rynkowych i Społecznych na zlecenie InfoSecurity24.pl, a z jego pełnymi wynikami można zapoznać się tutaj.