Tematyka konferencji

Konferencja nawiązuje do powodzi, z którą we wrześniu 2024 r. zmierzył się Dolny Śląsk. Wyrządziła ona znaczne szkody w Kotlinie Kłodzkiej oraz dopływach górnej Odry. Znaczący udział w zmaganiach z powodzią mieli lokalni liderzy powodziowi oraz współpracująca z nimi lokalna społeczność. Doświadczenia wyniesione z tych dramatycznych wydarzeń będą kluczowym tematem konferencji, a uczestnicy będą mieli okazję wymienić się wiedzą i najlepszymi praktykami.

Formuła konferencji

Konferencja będzie połączeniem wystąpień prelegentów z warsztatami wymiany doświadczeń.

Część pierwsza konferencji

Część pierwsza wydarzenia będzie dotyczyć m.in.:

  • doliny Odry w rejonie Wrocławia;
  • d podziemnych Wrocławia;
  • wpływu zmian klimatycznych na intensywność zjawisk pogodowych;
  • przebiegu powodzi we wrześniu 2024 r.;
  • wałów przeciwpowodziowych.

Część druga konferencji

Część druga wydarzenia odbędzie się w formule panelowej i dyskusyjnej, a dotyczyć będzie m.in.:
  • istniejących procedur i możliwości ich poprawy;
  • roli mieszkańców jako ważnego ogniwa w działaniach kryzysowych;
  • komunikacji w czasie występowania zjawisk kryzysowych.

Program konferencji

Szczegółowy program konferencji zostanie podany na początku lutego. Najświeższe informacje dotyczące konferencji można śledzić na profilu FB Okiem Hydrogeologa.

Udział w konferencji

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
Liczba miejsc dla osób chcących osobiście uczestniczyć w konferencji jest ograniczona i pierwszeństwo mają liderzy powodziowi oraz członkowie rad osiedlowych.
Jest możliwość uczestniczenia w konferencji online. Liczba miejsc online nie jest ograniczona.

Rejestracja na konferencję

Na konferencję można zapisać się pod linkiem: Okiem Hydrogeologa — Wrocławscy Liderzy Powodziowi 2024.

Termin zapisu

Zapisy na konferencję trwają do 23.02.2025 r.

Termin konferencji

Konferencja odbędzie się w sobotę 1.03.2025 r.

Miejsce konferencji

Konferencja odbędzie się na Wydziale Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskiej.
 

Serdecznie zachęcamy do udziału.

Counter UAS Summit to jedno z najważniejszych wydarzeń w Europie poświęconych walce z dronami i zabezpieczaniu infrastruktury krytycznej. Odbędzie się 20 i 21 maja 2025 r. w bazie lotniczej 701 w Salon-de-Provence. Tegoroczna edycja, wcześniej znana jako seminarium SAFE, zgromadzi ponad 200 uczestników, w tym liderów przemysłowych, dostawców rozwiązań, ekspertów i przedstawicieli instytucjonalnych.

Organizatorzy i partnerzy Counter UAS Summit

Organizatorem wydarzenia jest klaster konkurencyjności SAFE we współpracy z:

  • Sekretariatem Generalnym ds. Obrony i Bezpieczeństwa Narodowego (SGDSN)
  • Francuskimi Siłami Powietrznymi
  • Francuską Narodową Agencją Częstotliwości (ANFR)
  • Duńskim klastrem CENSEC
  • Thales
  • CS Group
  • DCI
  • Naval Group
  • MBDA
  • Hologarde
  • Safran.

Tutaj znajdziecie listę partnerów.

Program Counter UAS Summit 

Counter UAS Summit 2025 to niepowtarzalna okazja do zapoznania się z najnowszymi technologiami antydronowymi oraz do wymiany doświadczeń i nawiązania współpracy na wysokim szczeblu. W programie znajdą się:

  • Dynamiczne pokazy rozwiązań antydronowych.
  • Konferencje i okrągłe stoły.
  • Wystawa z udziałem ponad 20 producentów europejskich liderów technologicznych.

Tutaj znajdziecie szczegółowy program wydarzenia.

Wieczór networkingowy Counter UAS Summit

20 maja odbędzie się wieczór networkingowy, który będzie doskonałą okazją do nawiązania kontaktów i wymiany poglądów z kluczowymi graczami w branży. Omówione zostaną m.in.:

  • Informacje zwrotne z głównych wydarzeń w 2024 r., takich jak Igrzyska Olimpijskie Paryż 2024 i EURO Football 2024
  • Analiza nowych zagrożeń, takich jak drony FPV i roje dronów
  • Rozwiązania neutralizacyjne w środowiskach miejskich i morskich.

Termin i miejsce Counter UAS Summit

Data: 20-21 maja 2025 r.

Miejsce: Baza lotnicza 701, Salon-de-Provence

Logo Counter UAS Summit. Po lewej dron w kolorze niebieskim, otoczony czerwonymi liniami przypominającymi celownik. Obok tekst w kolorze niebieskim: „Counter UAS Summit”, ułożony w trzech liniach. Białe tło.

Warsztaty odbyły się w Warszawie. Zorganizowane zostały w ramach projektu GOSPOSTRATEG IX (ReActPlan).

Tematyka warsztatów

W trakcie warsztatów poruszono ważne zagadnienia, takie jak:

  • Integracja instrumentów urbanistyki operacyjnej w zakresie bezpieczeństwa i obronności w kontekście reformy systemu planowania przestrzennego.
  • Doktryna „total defense” z perspektywy gospodarki przestrzennej.
  • Wykorzystanie zbytkowych fortyfikacji w świetle doktryny konserwatorskiej.

Tematy te są szczególnie istotne w kontekście trwającej reformy planowania przestrzennego, a celem warsztatów było wypracowanie rekomendacji dotyczących obronności, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.

Logo. Po lewej stronie na górze niebieska falowana linia o długości około 40% całego obszaru. Poniżej skrót IRMIR zapisany granatowymi dużymi literami. Pod skrótem figury geometryczne o różnych kształtach i bokach, w odcieniach koloru niebieskiego, rozmieszczone w trzech kolumnach. Po prawej stronie znajduje się napis dużymi granatowymi literami: Instytut Rozwoju Miast i Regionów, rozmieszczony w trzech linijkach. Tło białe.

Informacje, jakie znajdziesz w Biuletynie

Biuletyn Informacyjny to cotygodniowy darmowy przegląd aktualności dotyczących bezpieczeństwa miast, samorządów i instytucji publicznych. Zawiera sprawdzone i wartościowe informacje dla każdego, kto interesuje się: bezpieczeństwem w szerokim zakresie, zarządzaniem kryzysowym czy sprawami obronnymi.

W Biuletynie znajdziesz również informacje o najbliższych szkoleniach, ciekawych artykułach i publikacjach.

Kiedy Biuletyn będzie u Ciebie

Nie musisz szukać informacji sam, ponieważ na skrzynkę mailową otrzymujesz co tydzień, w każdy wtorek, najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu.

Jeżeli chcesz być na bieżąco, zapisz się już dziś!

Wejdź w link Biuletyn Informacyjny lub skorzystaj z przycisku na dole.

Baner biały. Na górze po lewej stronie logo Obserwatorium Bezpieczeństwa. Poniżej czarny napis Biuletyn Informacyjny. Pod napisem kolejny napis: Miasta, Samorządy, Instytucje. Niżej wypunktowana lista: Aktualności, Raporty, Publikacje, Wydarzenia, Alerty.

Z przyjemnością informujemy, że jesteśmy jednym z założycieli i członków nowo powołanego przez Polski Komitet Normalizacyjny komitetu technicznego. Komitet Techniczny 340 (KT 340) to inicjatywa mająca na celu wspieranie inteligentnego i zrównoważonego rozwoju miast i społeczności.

Zakres działania KT 340

Zakres działania Komitetu Technicznego 340 obejmuje:

  • zagadnienia z dziedziny inteligentnego i zrównoważonego rozwoju miast i społeczności;
  • opracowanie wymagań, ram, wskazówek oraz narzędzi i technik pomocniczych w tym zakresie.

Tworzone przez KT 340 dokumenty mają na celu wspieranie wdrażania zintegrowanych i całościowych strategii, które odpowiadają na potrzeby europejskich miast i społeczności.

Dołącz do Komitetu Technicznego 340

Zainteresowanych zapraszamy do przyłączenia się do nowo powstałego Komitetu Technicznego 340.

Pod tym linkiem dowiecie się, jak zostać członkiem KT.

O tym, w jakich komitetach technicznych jesteśmy już członkiem, dowiecie się z postu: Obserwatorium Bezpieczeństwa członkiem komitetów technicznych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.

Logo Polskiego Komitetu Normalizacyjnego (PKN). Logo składa się z dużych niebieskich liter "PKN" oraz napisu "Polski Komitet Normalizacyjny" poniżej. Tło białe.

Wydarzenie zostało zorganizowane przez Federację Regionalnych Związków Gmin i Powiatów RP oraz Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski. Kongres zgromadził specjalistów, przedstawicieli świata polityki, nauki, służb mundurowych oraz wojska.

Główne tematy I Ogólnopolskiego Kongresu „System Obrony Rzeczypospolitej. Bezpieczna Polska i Obywatele”

 Główne tematy tegorocznej edycji obejmowały:

  • geopolityczne wyzwania i zagrożenia dla niepodległości Polski w kontekście agresji Rosji na Ukrainę,
  • obronę cywilną,
  • zarządzanie kryzysowe w sytuacjach powodzi, klęsk żywiołowych i zagrożeń militarnych,
  • rolę samorządu terytorialnego w ochronie ludności i obronie cywilnej,
  • znaczenie infrastruktury krytycznej, budowli ochronnych, zapewnienia drożności komunikacyjnej i łączności w sytuacjach kryzysowych,
  • wojnę hybrydową,
  • cyberbezpieczeństwo.

Wnioski z I Ogólnopolskiego Kongresu „System Obrony Rzeczypospolitej. Bezpieczna Polska i Obywatele”

Prezentujemy poniżej wybrane przez nas tezy, wnioski i zapowiedzi przedstawione przez uczestników kongresu:

1. Geopolityczne wyzwania i zagrożenia dla niepodległości Polski. Agresja Rosji na Ukrainę. Odporne państwo.

  • Wojna systemowa jest faktem – eksperci są zgodni, że mamy do czynienia z wojną o kształt nowego porządku międzynarodowego.
  • Polska jest nieprzygotowana – państwo polskie nie posiada spójnej strategii na wypadek długotrwałego konfliktu i nie jest gotowe na obecną sytuację geopolityczną.
  • Zależność od USA – Polska jest mocno uzależniona od Stanów Zjednoczonych zarówno w kwestii bezpieczeństwa, jak i strategii.
  • Brak własnej strategii – brakuje spójnej i długofalowej polskiej strategii wojskowej i bezpieczeństwa narodowego.
  • Słabe przygotowanie armii – Siły Zbrojne RP wymagają poważnej modernizacji i lepszej organizacji.
  • Społeczeństwo gotowe, ale państwo nie – Polacy okazali wielką solidarność z Ukrainą, jednak państwo nie było wystarczająco przygotowane na taką skalę wsparcia.
  • Brak przewidywaniazachód nie przewidział w pełni rosyjskiej agresji i zbyt późno zareagował.
  • Błędy w modernizacji armiiproces modernizacji Sił Zbrojnych RP jest chaotyczny i nieefektywny w aspekcie logistyki, kupujemy różnego pochodzenia sprzęt, nie zważając na to, że trzeba będzie potem dokupić do niego amunicję itp.
  • Zbyt duże zaufanie do sojuszyzbyt duże poleganie na NATO i USA może prowadzić do zaniedbań własnych zdolności obronnych.
  • Brak spójnej polityki obronnejPolska nie posiada jasno określonego systemu obrony, co utrudnia skuteczną reakcję na zagrożenia.

2. Obrona cywilna, wnioski z doświadczeń Skandynawów i innych państw. Zarządzanie kryzysowe w czasie powodzi, klęsk żywiołowych, zagrożeń militarnych.

  • Konieczność kompleksowego podejścia – obrona cywilna wymaga skoordynowanych działań na wszystkich szczeblach administracji, od centralnej po samorządową.
  • Ważność szkoleń i świadomości – przeszkolenie obywateli i podnoszenie świadomości zagrożeń hybrydowych jest kluczowe dla skuteczności systemu.
  • Rola samorządów – samorządy odgrywają kluczową rolę w realizacji zadań obrony cywilnej, jednak wymagają odpowiedniego wsparcia finansowego i organizacyjnego.
  • Infrastruktura ochronna – brakuje odpowiedniej liczby schronów i ukryć, a modernizacja istniejącej infrastruktury jest konieczna.
  • Łączność – efektywna łączność jest niezbędna do koordynacji działań ratowniczych.
  • Mentalność społeczeństwa – zmiana mentalności Polaków w kierunku większej świadomości zagrożeń i gotowości do działania jest istotnym wyzwaniem.
  • Współpraca międzysektorowa – konieczna jest ścisła współpraca między różnymi służbami i instytucjami.
  • Finanse – zapewnienie odpowiedniego finansowania jest kluczowe dla realizacji zadań obrony cywilnej.
  • Ustawa o obronie cywilnej i ochronie ludności – będzie wymagała regularnych nowelizacji, aby dostosować ją do zmieniających się zagrożeń.
  • Liderzy w sytuacjach kryzysowych – brak jasno określonych mechanizmów zarządzania w sytuacjach kryzysowych.
  • Zagospodarowanie przestrzenne – należy rozważyć modele fińskie dotyczące budowy schronów i ukryć.
  • Szybkość wdrażania – budowa systemu obrony cywilnej wymaga czasu i nie może być przeprowadzona pośpiesznie.
  • Współpraca z bankami – w sytuacjach kryzysowych banki mogą odgrywać ważną rolę w dystrybucji środków finansowych.

3. Znaczenie infrastruktury krytycznej, budowli ochronnych, drożności komunikacyjnej i łączności w sytuacji  zagrożenia.

  • Infrastruktura krytyczna to fundament bezpieczeństwa państwa – jej uszkodzenie lub zniszczenie może prowadzić do poważnych konsekwencji społecznych, gospodarczych i politycznych.
  • Niewystarczające przygotowanie na sytuacje kryzysowe – obecny stan infrastruktury ochronnej w Polsce, zwłaszcza schronów, jest niewystarczający.
  • Konieczność modernizacji i rozbudowy infrastruktury krytycznej – szczególnie ważne jest zapewnienie ciągłości działania systemów łączności, energetycznych i transportowych.
  • Współpraca różnych służb i instytucji – efektywna ochrona infrastruktury krytycznej wymaga skoordynowanych działań różnych podmiotów.
  • Znaczenie technologii – nowoczesne technologie, takie jak systemy łączności satelitarnej czy sztuczna inteligencja, mogą znacząco zwiększyć odporność infrastruktury na zagrożenia.
  • Rola samorządów – gminy powinny aktywnie działać na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców poprzez inwestycje w infrastrukturę krytyczną i opracowanie planów działania w sytuacjach kryzysowych.
  • Finansowanie – zapewnienie odpowiednich środków finansowych na inwestycje w infrastrukturę krytyczną jest kluczowe dla zwiększenia bezpieczeństwa państwa.
  • Odporność systemówkonieczne jest budowanie odpornych systemów, które będą w stanie funkcjonować nawet w warunkach ekstremalnych.
  • Rola edukacji społeczeństwo powinno być świadome zagrożeń i przygotowane do działania w sytuacjach kryzysowych.

4. Wojna hybrydowa. Cyberbezpieczeństwo. Przykłady ataków, sposoby reakcji, prewencja.

  • Samorządy są miękkim podbrzuszem cyberprzestrzeni – ich podatność na ataki wynika z ograniczeń budżetowych, mniejszej dostępności specjalistów oraz rozproszenia systemów.
  • Konieczność inwestycji w cyberbezpieczeństwo – alokacja środków finansowych na działania związane z cyberbezpieczeństwem jest niezbędna. To inwestycja w ochronę danych, infrastruktury i ciągłość działania usług.
  • Budowa świadomości wśród pracowników – edukacja pracowników na temat zagrożeń cybernetycznych i zasad bezpieczeństwa jest kluczowa. Nawet najbardziej zaawansowane systemy ochronne mogą okazać się nieskuteczne, jeśli użytkownicy nie są świadomi ryzyka.
  • Współpraca z jednostkami centralnymi – samorządy powinny aktywnie współpracować z centralnymi organami odpowiedzialnymi za cyberbezpieczeństwo. To umożliwia dostęp do wiedzy, narzędzi i wsparcia.
  • Przygotowanie planów awaryjnych – opracowanie i regularne testowanie planów reagowania na incydenty cybernetyczne jest niezbędne. Dzięki temu samorząd będzie mógł szybko i skutecznie reagować na ataki.
  • Współpraca z prywatnym sektorem – partnerstwo z firmami oferującymi usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa może wzmocnić odporność samorządów.
  • Śledzenie najnowszych zagrożeń – świat cyberbezpieczeństwa dynamicznie się zmienia. Samorządy powinny na bieżąco śledzić najnowsze zagrożenia i dostosowywać swoje działania ochronne.

Podsumowanie kluczowych wniosków z I Ogólnopolskiego Kongresu „System Obrony Rzeczypospolitej. Bezpieczna Polska i Obywatele”

1.Geopolityczne wyzwania:

    • Polska jest nieprzygotowana na długotrwały konflikt i wymaga spójnej strategii bezpieczeństwa.
    • Zbyt duże poleganie na NATO i USA osłabia rozwój własnych zdolności obronnych.
    • Modernizacja armii jest chaotyczna i nieefektywna.

2. Obrona cywilna i zarządzanie kryzysowe:

    • Wymagana jest kompleksowa współpraca między administracją centralną i samorządową.
    • Kluczowe są szkolenia obywateli, rozwój infrastruktury ochronnej oraz efektywna łączność.
    • Samorządy potrzebują wsparcia finansowego i organizacyjnego.

3. Infrastruktura krytyczna:

    • Konieczna jest modernizacja i rozbudowa infrastruktury w zakresie łączności, energetyki i transportu.
    • Nowoczesne technologie, takie jak AI i komunikacja satelitarna, zwiększają odporność systemów.

4. Wojna hybrydowa i cyberbezpieczeństwo:

    • Samorządy są podatne na cyberataki ze względu na ograniczone zasoby.
    • Inwestycje w cyberbezpieczeństwo, edukacja pracowników oraz współpraca z sektorem prywatnym są niezbędne.
    • Regularne testowanie planów awaryjnych poprawia przygotowanie na incydenty.