Temat spotkania
Tematem spotkania był deepfake.
Czym jest deepfake
Deepfake to zaawansowana technika manipulacji wykorzystująca sztuczną inteligencję, obraz i dźwięk w celu wprowadzenia w błąd odbiorcy. Technologia ta pozwala na tworzenie wyglądających realistycznie fałszywych materiałów. Wykorzystuje się w nich wizerunek znanej osoby, która mówi lub zachowuje się w sposób naturalny. Oszustwa tego rodzaju bywają bardzo trudne do wykrycia.
Przy pierwszej próbie oglądania takich nagrań, bardzo trudno jest zorientować się, że nie są one prawdziwe. Nasz ekspert radzi, na co zwrócić uwagę, by nie dać się zmanipulować tego rodzaju materiałami.
Jak reagować na manipulację deepfake’ów
Technologia deepfake rozwija się bardzo dynamicznie, w związku z czym możemy się spodziewać, że tego typu działania w cyberprzestrzeni będą przybierać na sile. Bardzo istotna jest świadomość istnienia takiej technologii oraz tego, w jaki sposób bywa wykorzystywana przez cyberprzestępców.
Kolejnym ważnym elementem jest ograniczone zaufanie co do prawdziwości podawanych informacji, ponieważ sam fakt tego, że na nagraniu jakaś osoba wygląda realistycznie i tak też się wypowiada, oferując lub informując o niezwykle atrakcyjnej okazji inwestycyjnej, finansowej czy zakupowej, nie oznacza, że taka okazja rzeczywiście jest. Należy weryfikować wszelkie tego typu zachęty w wiarygodnych źródłach.
Kto jest narażony na wykorzystanie wizerunku i głosu w deepfake’ach
Na podstawie deepfake’ów, które już pojawiły się w sieci, jesteśmy w stanie zorientować się, które grupy zawodowe są najbardziej narażone na wykorzystanie wizerunku i głosu ich przedstawicieli w tego rodzaju oszustwach. Są to głównie znane osoby publiczne, dziennikarze, aktorzy, politycy, księża.
Gdzie najczęściej publikowane są deepfaki
Z deepfake’ami spotykamy się w internecie. Szczególnie korzystnym miejscem do wstawiania treści deepfake’owych są portale społecznościowe. Ponieważ większość użytkowników reaguje bardzo emocjonalnie na pojawiające się tam treści, jest to najlepsze środowisko do dystrybuowania tego rodzaju materiałów, które często bardzo szybko zostają rozpowszechniane przez odbiorców, bez krytycznego spojrzenia na jakość informacji.
Jak reagować na deepfaki
Regulacje prawne wprawdzie wymuszają na dużych platformach internetowych walkę z deepfake’ami, jednakże warto samemu również zachować czujność.
W sytuacji gdy zauważymy w sieci materiały, które mogą być deepfake’ami, możemy to zgłosić. Wystarczy wysłać maila na któryś z poniższych adresów lub skorzystać ze stron internetowych i formularzy zgłoszeniowych.
incydent[małpa]cert.pl
albo
deepfake[małpa]nask.pl
W górnym prawym rogu strony jest odnośnik Zgłoś incydent, który przekierowuje do formularza zgłoszeniowego.
Rozmowę od 8 minuty do 25 można obejrzeć pod linkiem lub wykorzystując poniższy przycisk.